מאפייני הרכישה של יצירות אמנות ישראלית בכל אחד מצינורות השיווק הקיימים בארץ:


רכישה אצל אמן


בסטודיו של האמן ניתן לראות מבחר גדול של יצירות של אותו אמן, על פי רוב יהיו אלו יצירות מהשנים האחרונות (יצירות מהתקופות המוקדמות נמכרו מן הסתם). מחירים יקרים (אין גורם מתווך שיודע את מחירי השוק האמיתיים ויכול להשפיע על האמן במו"מ על המחיר).
אי נוחות או מבוכה על המחיר וקיימת הרגשת אי נוחות במקרה שאין הסכמה שגורמת לעתים לאי יכולת להשלים את העסקה.
לא ניתן להחליף יצירה שנרכשה מהאמן ביצירה של אמן אחר.
אין תפיסה עיצובית לא של היצירה בתוך החלל המסויים ולא כחלק מתפיסה עיצובית כוללת.

רכישה במכירות בזאר בסופי שבוע

אלו מכירות שנעשות בסופי שבוע במקומות שונים בארץ.
בפרסומי מנהלי הבזאר יש הרבה אי דיוקים או מידע מגמתי או חסרונות כגון:
• "מכירת עיזבונות" – בדרך כלל אין מאחורי הגדרה שכזו שום עיזבון, אולי לעתים יצירה או שתיים הנותנות למוכר "לגיטימציה" לציין שהיצירות מעיזבון.
• הנחות "עד" 70% הנחה – אין מאחורי אמירה זו כלום. כי המחיר הבסיסי גבוה ובלי פרופורציה למחיר השוק.
• "יצירות במתנה" – תמיד יהיו אלו הדפסים לא איכותיים של אמנים לא חשובים שרובם כלל לא ידועים ושווים עשרות שקלים ולעתים חתומות בפלטה ולא על ידי האמן.
• ברוב המקרים אין אפשרות לקחת בהשאלה כמה יצירות על מנת לבחון אותן, כך גם אין שירות עיצוב ותכנון היצירות בתוך החלל המסוים ובתפיסה הכוללת כי הקניות ספונטניות.
• אין יחסי נאמנות או יחסים ארוכי טווח.

רכישות בבתי מכירות פומביות:

המאפיינים העיקריים הינם:
1. קניה ללא יכולת לקבל יעוץ אוביקטיבי מבית המכירות.
2. מבחר מצומצם מיצירות של אמן מסויים (מוצע למכירה מה שמופיע באותו זמן נתון).
3. מחיר הקניה לא ידוע בשלב הבחינה והתצוגה המוקדמת והשיקול לרכישת היצירה יהיה בשלב המכירה הפומבית.
4. למחיר הקניה תתווסף עמלת בית המכירות שנעה בין 15% עד 25% ובתוספת מע"מ. אם היצירה נמסרת על ידי מוכר מחו"ל, תחול תוספת של 18% נוספים על מחיר היצירה.
5. אין כל אפשרות להחליף היצירה במשך הזמן.
6. אין אפשרות לקחת כמה יצירות על מנת לבחון אותן, כך גם אין שרות עיצוב ותכנון היצירות בתוך חלל מסויים ובתפיסה הכולל.
7. אין יחסי נאמנות, כי הרכישה מתבצעת תוך כדי הרמת יד ובזאת מסתיימת העיסקה.
8. קניה תחת לחץ, כי המכירה מתבצעת במהירות בתוך כדי הרמת יד מצד המתעניינים ביצירה. בד"כ מסתיימת המכירה תוך 30 שניות וגם אין אפשרות להתחרט לאחר הרמת היד (גם אם טרם שולמה תמורת היצירה).
9. אין אפשרות לקבל אשראי – התשלום מיידי.
10. היצירה נקנית כמו שהיא, כלומר יצירות פגומות עלולות להיות חלק מהעסקה
מבלי שניתן יהיה להעלות טענה לעיתים הפגיעה במחיר יכולה להיות עצומה.

רכישה בגלריה:

1. בדרך כלל זה חלל "מזמין", אירוח נעים, תאורה טובה, והקונה מקבל יחס, שרות ואדיבות ושלא תחת לחץ.
2. קיים מבחר גדול של יצירות ושל אמנים.
3. ניתן לבקש מהמוכר שישיג יצירות שאינן במלאי הגלריה באותו זמן נתון.
4. גלריה מקצועית תסייע בייעוץ לגבי איכות היצירה, מחירה, מיקום היצירה בחלל ומיקום היצירה בתפיסה הוליסטית.
5. ניתן יהיה לקבל כמה יצירות לצורך בחינתן עד לקבלת החלטה נכונה.
6. בחלק מהגלריות ניתן לקבל שרות הובלה והתקנת היצירה ללא תשלום.
7. יש לבקש מהמוכר אישור בכתב על הזכות להחזיר היצירה בתוך כמה חודשים ולקבל את התשלום בחזרה.
8. יש לבקש מהמוכר בכתב אישור על הזכות להחליף את היצירה בכל יצירה אחרת של כל אמן שהוא בכל זמן נתון (ללא תפוגה וזיכוי מלאה).
9. רצוי לרכוש בגלריות שבהן מוצג מחיר על היצירה. אחרת עשויה הגלריה לקבוע מחיר גבוה מבלי יחס לשוויה האמיתי.
10. ברוב הגלריות ניתן לעשות Trade In, דבר שמפנה לקונה יצירות שסר חינן עם הזמן מסיבות אלו ואחרות.
11. ניתן לקבל אשראי נוח וללא ריבית – דבר המאפשר קניה נוחה ואולי אף לרכוש יצירות נוספות בזכות הנוחות בתזרים המזומנים.
12. גלריות מציעות מידע רב אודות האמנים והיצירות כולל הסבר על ההיבט הכלכלי של הרכישה כהשקעה.

לסיכום: לקוחות הרוכשים מגלריה נהנים מאפשרויות רבות ומגוונות כחלק מתפיסה הוליסטית הכוללת: מתן שירות, יעוץ, הסבר, By -back ,Trade -In, שירותי רסטורציה, מסגור ושילוח לכל מקום בארץ ובעולם.

אפרים בידרמן