מיצירות האמן

פורטרט עצמי - 1998 / דוד ער אמנון

רוחב: 35 אורך: 35
מק"ט: 17927

האמן בסטודיו - 1997 / דוד ער אמנון

רוחב: 41 אורך: 33
מק"ט: 18049

נערה בעירום - 1998 / דוד ער אמנון

רוחב: 60 אורך: 50
מק"ט: 18050

נולד בישראל בשנת 1973.

דוד ער רואה עצמו בעיקר כאוטודידקט, אף שלמד בצעירותו ציור ורישום אצל האמנים אוסוולד אדלר ואברהם ביקוב וגם למד שנה אחת באקדמיה בצלאל. לכן המשיך לחקור ולפתח עצמאית את הטכניקות שבהן הוא משתמש.

במהלך עשר השנים האחרונות צייר קרוב למאה דיוקנאות עצמיים בטכניקות ובאמצעים סגנוניים שונים, ריאליסטיים ומגוונים. באחדים מן הדיוקנאות הללו הוא מתווה את דמותו בסגנון ריאליסטי, נאמן למציאות, בצבעים מציאותיים ובהנחות מכחול שעקבותיהן סמויות מן העין. בכמה רישומים "רנסאנסיים" באווירתם, מתעצבת דמותו מתוך קווקווים קצובים של עפרון לבן על פני גיליון נייר שחור או אפרפר. בדיוקנאות אחרים מותווים פניו בצבעי שמן במשיחות מכחול יבשות, שורטות, ובגוונים מונוכרומטיים. פעם הוא מגיח, מעווה פנים מתוך מערבולת של עשן סמיך, מבליח מתוך האין, ופניו כפני מפיסטו. פעם אחרת הוא מתגלה כנער תם למראה, אשר מבטו כמעט מופתע בפגשו אותנו – הצופים בו.

הדיאלוג הפנים אמנותי בדיוקנאות של אמנון דוד ער מגלה כי הוא, המסווג במקומותינו כ"צייר ריאליסטי", ניצב בסטודיו שלו מול כן הציור ומגלה הוא והמתבונן מקרוב אוטונומיה של צבעוניות ומשיחות מכחול אינטנסיביות וכתמים מרצדים. הסרבל הכחול והמוכתם, בגד העבודה אשר אמנון לובש לגופו, נראה במבט מקרוב כשדה מערכה של הטחות מכחול, ניגובים ומריחות אין סופיות.

מרבית ציוריו של אמנון עוסקים באוטופורטרט – עצמו כצייר, ובדמויות אחרות הנגלות בעירום מלא. ציורי הדיוקן שלו נובעים קודם כל מסיבות פרקטיות: הוא יכול להשתמש בעצמו כמודל מהימן. כל זאת לא מונע ממנו לצייר דמויות נשים, פורטרטים או בעירום באיכות מעולה ובווירטואוזיות אופיינית לו.

אמנון אינו עובד אף פעם על בסיס צילום אלא משתמש במודלים חיים. הוא מצייר אנשים שהוא מכיר היטב ולפני שהוא מתחיל בעבודת הציור הוא דואג לשהות תקופה עם מכריו בכדי להכירם טוב יותר. רק אז הוא עובד לעבודת הציור.

חלקים מתוך דבריו של אמנון דוד ער:

כצייר העובד מהתבוננות, עבודותיי התאפיינו תמיד בנאמנות למציאות. אני משתדל לעבוד בגמישות טכנית גדולה, ועסוק תדיר בחיפוש נושאים חדשים, דרכי הבעה חדשות ואמצעים לביטוי רגשי. לתפיסתי ובשל המצאת המצלמה, ציור ריאליסטי צריך להציע אלטרנטיבה למה שהמדיות החדשות מתקשות לספק – רגש, אווירה, ניתוח חושי ופרשנות פסיכולוגית.

על האיפוק הניכר בעבודותיו אמר ער: "אם אתה רוצה שישמעו אותך – אתה צריך לדבר בשקט".

ניתן להתרשם מהאינטליגנציה של אמנון בכל הקשור באור ויצירת אוירה, מאופן נפילת האור והשימוש העדין שלו המעניקים תחושה לעוצמה בלכידת העושר של המציאות הוויזואלית.

מבחר חלקי של תערוכות:

1998 מוזיאון ינקו ומוזיאון בת ים

2003 מוזיאון תל אביב

2004 מוזיאון רמת גן

2005 מוזיאון תל אביב

2005 פורום בניו יורק

2006 פורום בניו יורק

2007 גלריה ולירס באמסטרדם

2008 מכון המים, גבעתיים

2009 מוזיאון תל-אביב

2009 בית האמנים, ירושלים

2010  מוזיאון חיפה

2010  יריד האמנות, מונאקו

2011 מוזיאון אשדוד לאמנות

2011  גלריה סוהו, לונדון

2011  גלריה קיוב, מנצ'סטר

2012  גלריה מדיצ'י, לונדון   

2013  פנים אל מול הפנים: דיוקנאות עצמיים של אמנים מהאוסף של ג'קי וקרטיס פינץ' ג'וניר מרכז האמנויות ארקנסו,         

           ארצות-הברית.

2017 גלרייה MZ, ברלין, גרמניה.

פרסים:

2008  פרס שיף + תערוכה במוזיאון תל אביב

יצירותיו נמצאות באוספים ובמוזיאונים רבים וחשובים בארץ ובעולם.